Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
04-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Warszawa: Tramwaje podmiejskie wypadną z kontraktu terytorialnego?
Projekt Kontraktu Terytorialnego dla województwa mazowieckiego czeka odchudzenie. Choć władze samorządu wojewódzkiego przekonują, że jest za wcześnie mówić, co z niego wypadnie, to małe są szanse, żeby tramwaje podmiejskie do Janek, Konstancina-Jeziorny i Łomianek, jak i tramwaj w Radomiu się utrzymały. Priorytet mają mieć inwestycje, które da się zrealizować w krótkiej perspektywie czasowej.

Kontrakt terytorialny to rodzaj umowy między rządem a samorządem terytorialnym. Określa on priorytetowe inwestycje, które obie strony zobowiązują się realizować. Według założeń ma to być najważniejszy instrument planistyczny. Jednocześnie nie powinien on zawierać pełnej listy do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE, a także być zbiorem pomysłów na inwestycje, „które nie są jeszcze przygotowane”.

130 projektów z Mazowsza

Zarząd Województwa Mazowieckiego we wrześniu 2013 r. przyjął listę priorytetowych inwestycji, dwa kolejne projekty z Radomia zostały dołączone w listopadzie ub.r. Na krótkiej liście znalazło się ok. 130 projektów podzielonych na obszary tematyczne: badania i rozwój, transport, środowisko, energetyka, społeczeństwo oraz Polska Wschodnia.

O dziwo na liście znalazły się też projekty – zdawałoby się – z pogranicza fantastyki, jak wybiegowe trasy tramwajowe z Warszawy do Raszyna i Janek, Łomianek oraz Konstancina-Jeziorny (tzw. tramwaj metropolitarny), a także linia tramwajowa w Radomiu. Lokalne samorządy były zaskoczone uwzględnieniem tych propozycji albo wręcz – jak w przypadku Radomia – niezadowolone. Na pewno jednak nie spełniały one kryterium „przygotowania” (w wielu przypadkach to były tylko luźne koncepcje). – W procesie wyboru inwestycji bierzemy pod uwagę głos innych – samorządów lokalnych i instytucji, które będą odpowiedzialne za realizacje planowanych inwestycji – odpowiada Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Niektóre z tych propozycji zostały zgłoszone właśnie przez radnych albo lokalne organizacje.

Co wypadnie

Teraz okazuje się, że lista projektów zostanie okrojona. – Zgodnie z wymogami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, prowadzone są prace nad ograniczeniem we wszystkich województwach listy inwestycji proponowanych do kontraktu terytorialnego – mówi Milewska. Jednocześnie zaznacza, że nie można – póki trwają negocjacje z ministerstwem – jednoznacznie określić, które projekty znajdą się na ostatecznej liście.

Które przedsięwzięcia mają szansę pozostać w Kontrakcie? – Ostatnio wskazanym przez ministerstwo priorytetem jest możliwość realizacji inwestycji w okresie 2-3 lat – wyjaśnia Marta Milewska. Wydaje się, że z uwagi na dosyć wstępne zaawansowanie wspomniane projekty tramwajowe nie spełniają tego kryterium. Brakuje też wyraźnego wsparcia ze strony władz lokalnych. Ostatnio, w zleconej przez Warszawę analizie perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej do 2040 r., podmiejskie linie tramwajowe otrzymały, z uwagi na trudność w realizacji, dosyć niski priorytet – spośród wymienionych tras powinny zostać zbudowane w trzeciej bądź ostatniej kolejności. – W przypadku inwestycji tramwajowych, ważna jest współpraca z m.st. Warszawą i innymi gminami związanymi z inwestycją. To one muszą określić, czy są to istotnie najbardziej priorytetowe przedsięwzięcia i czy możliwa jest ich sprawna i co ważne – szybka realizacja.

Artykuł pochodzi ze strony Transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5